Wednesday 16 December 2009

losing it

IM LOSING MY TOUCH. for the past three days i've been busy trying to make roti canai and donuts but none turn out to be OK. NOT EVEN OK. OK.

buang karan gue aje..isnin try buat roti canai (poor hubby nak makan roti canai dgn gula haha mcm nenek saya dia pun makan roti canai dgn gula juga hehe) tapi...hampeh....keras giler, nak cicah gula pun tak lekat...nak tebar tu satu hal asyik kuyak jek. cis!

then kisah hitam donut pulak. selasa try buat donut...TIGA KALI OKKKKK...macam2 resepi lah cuba tapi hampehhh jugakkkk...1st tu dah badi dah sebab sukat tepung ikut resepi lain then bancuh ikut resepi lain...uwaaa...tu la salin byk sangat resepi mana satu pun dah tak ingat..ada sekali tuh menguli sampai dekat 1/2 jam...dalam resepi cakap "bla bla ..dan uli sehingga doh tak lekat kat tangan." ok fine. bisikan hatiku berkata gile lekit doh ni cmne nak uli sampai tak lekat. tapi kuteruskan jua and i keep saying to myself work that arm baby just work that arm iyah iyah iyah...nak tercabut bahu den tau!

tapi akhirnya..ke tong sampah jua...

hari ni masih tidak berputus asa. (sangat tak puas hati sebab dah pernah buat donut sekali je terus jadik =( ) membuat cubaan sebanyak 2 kali and this time try resepi yang tak pakai yis (im using active dry yeast not instant yeast macam mauripan tu sebab tu je yis yang jumpa)

kali ni try resepi guna baking powder pulak (and korang tau tak ada resepi buat donut pakai biskut, buat lobang then goreng biskut tuh,ish pelik haku)

AKAN TATAPI...MASIH GAGALLLLL! DUA KALI CUBAAN TAHU TAK! (pastu cepat2 sembur air freshner and bersihkan bukti utk elak sebrang sindiran atau perlian dari big boss haha takut kena marah tak abis2 main tepung)

uwaaa...apa ni...total cubaan sebnayk 5 KALI. tepung dah habis berkilo...ngidam nak makan donut masih tak dapat dipuaskan...terbayang2 makan donut buatan sendiri..pastu ada pulak sambal tumis..perghh..glup glup telan air liur je la...dalam hal ni saya 100% salahkan yis itu. konon je made in france dah la ada sebotol besar buat sakit ati jek tengok setiap kali bukak kabinet mesti nampak.huk.huk.

dan itu juga sebab mengapa saya tidak update blog apatah lagi edit gambar utk sambung entry edinburgh trip..sibuk menguli dan bergomol dengan tepung =P

kesimpulannye nanti saya nak try buat cream puffs la pulak(iya saya masih belum serik)

sudah ku berpatah arang berkerat rotan dengan donuts. huh.

p/s: en. hafiz n family nak dtg sabtu ni utk lunch. tgh pikir patutkah saya buat kek besday utk big boss sambut kecil kecilan sementara ada tetamu..rasanya patut walaupun awal 2 minggu..kan? kan?

1 comment:

ami wafa said...

xpe lin. ko ada endless time nak main dgn tepung. chaiyo!

mak aku buat kuih pakai yis basah. ala...yang 4 segi bau x sedap tu. kalau nak pakai kene kikis/potong kecik2 cairkan dalam air suam. yela dia buat kuih skala komersil. dulu aku la yg keje cairkan yis tu. skrg aku buat utk perut sendiri so pakai yis kering aka mauripan. senang.
dlm hal ni, barangan mesia gak bagus ek. hehe....

aih, ko ckp psl donut ni aku dah lapar pulak. tadi bantai mini samosa je.